Aardig op weg
Opdrachtgever
Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat
Vraag
Maak een game rondom de complexiteit van de implementatie van de vrachtwagenheffing voor medewerkers.
Geschikt voor
Iedereen werkzaam in de Nederlandse transportsector.
Het spel
Het land Via-Horbe heeft een economie die voor een groot deel gebaseerd is op logistiek (import-, export, transport, distributie en warehousing). Helaas is door een grote overstroming 3 jaar geleden een groot deel van het logistieke systeem verwoest. Wegen en spoorwegen zijn onbegaanbaar, luchthavens zijn niet meer in gebruik en er zijn nieuwe waterwegen ontstaan door de overstroming. De huidige logistiek lijkt momenteel middeleeuws: met paard en wagen. Overheid en bedrijfsleven moeten met elkaar samenwerken om het logistieke systeem van Via-Horbe weer opnieuw vorm te geven en modern te maken.
Het spel is een RTS/RPG (real-time strategy met role-playing game elementen). Vergelijkbaar met een (vereenvoudigde) versie van games zoals SimCity, Cities Skylines of Virtual City Playground gecombineerd met RPG elementen uit Death Stranding, Habbo Hotel en Animal Crossing.
Spelers kiezen aan het begin van het spel een rol (ambtenaar, vervoerder, ondernemer of politicus). Iedere rol krijgt een eigen set van mechanics. Spelers moeten met elkaar afstemmen (met elkaar praten via Webex / MS-Teams) om dingen te realiseren.
Bijvoorbeeld: de ondernemer wil een pakket van A naar B hebben, de transporteur kan dat voor hem/haar regelen maar er moet wel een weg/spoorweg of luchtverbinding van A naar B bestaan, dat kan de ambtenaar regelen. Ondertussen kan de politicus het belang van duurzaamheid behartigen.
In juni 2019 werd reeds onze serious game “Game of Trucks” gespeeld. Dit was een eventgame voor het Programma Vrachtwagenheffing van I&W. In 2021 maakt het programma de transitie van beleid naar realisatie. De implementatie van vrachtwagenheffing zou ergens de komende jaren gaan gebeuren. Toen werd ook duidelijk dat vrachtwagenheffing een stuk complexer is dan in 2019 werd gedacht. Voorbeelden zijn de processen rondom terugsluis, providers van kastjes, Nederlands beleid en Europese samenwerking. Toen de medewerkers veel vanuit huis werken vanwege COVID-19 was er behoefte aan meer contact en synthese. De digitale game Aardig op Weg komt uit deze behoefte.